Att skaffa stöd till sitt barn
- vilka elever ska få stöd?
De elever som har svårt att nå de lägsta kunskapskraven har rätt till särskilt stöd (eller extra anpassningar, om det är tillräckligt). Men det är inte enbart om man har svårigheter med de lägsta kunskapskraven som man har denna rätt! Exempelvis kan vissa barn med ASD-diagnos ha lätt för skolämnenas innehåll men dräneras på energi av en icke anpassad miljö som är stökig och oförutsägbar - och därigenom både behöva och ha rätt till särskilt stöd med ett åtgärdsprogram.
Så vad säger skollagen och Skolverket?
I skollagen 3 kapitlet 2§ står det ”Elever som till följd av en funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika kunskapskrav eller kravnivåer som finns ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kunskapsnivåer som gäller ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.”
Så här skriver Skolverket i sina allmänna råd:
Här hittar du Skolverkets allmänna råd om arbetet med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Det kan också vara en bra ide att läsa vårt utdrag från Skollagen och Skolverkets allmänna råd, ÄVEN om du inte är jurist (se sidorna Lagar och regler). Då kommer du kunna "svänga dig" med formuleringar som skolan vet att de behöver leva upp till, även om det inte är helt vattentätt juridiskt.
Om Projekt SarskiltStod.se
Detta projekt analyserar och följer upp hur olika huvudmän uppfyller skollagens krav på att ge de svagaste eleverna anpasningar och särskilt stöd. Projektet är aktivistiskt och försöker bilda opinion.
Copyright @ All rights reserved