Att skaffa stöd till sitt barn
- tips och förberedelser
Först och främst behöver du veta vilka rättigheter ditt barn har. Lika mycket som vi har skolplikt i Sverige, så finns det en rätt till utbildning som huvudmannen är skyldig att se till att våra barn får. Speciellt så har skolan ett ansvar för att våra barn uppnår de lägsta kunskapskraven (samt även andra mål inom läroplanen.)
Dessa rättigheter är tyvärr nödvändiga att känna till i viss detalj, för att se till att skolan och huvudmannen gör vad de ska. Om du har svårt med juridik och detaljer kan det vara en ide att få hjälp från andra personer som varit med "på resan" tidigare. Det finns bra forum du kan titta på, se sidan 'Läs mer'.
Det kan vara en bra ide att läsa vårt utdrag från Skollagen och Skolverkets allmänna råd, ÄVEN om du inte är jurist (se sidorna Lagar och regler). Då kommer du kunna "svänga dig" med formuleringar som skolan vet att de behöver leva upp till, även om det inte är helt vattentätt juridiskt. Av egen erfarenhet vet vi att de ganska ofta kan göra ganska stora misstag, skolans personal vet verkligen inte alltid vad som gäller.
Som undersökningen visar, så finns det stora skillnader på olika kommuners hantering av särskilt stöd, så det är viktigt att vara öppen för hur just din skola och din kommun (huvudman) agerar. Samtidigt är det viktigt att inte låta sig luras av allt för mycket lösa löften och mysiga möten - håll ögonen på vilket stöd ditt barn faktiskt får!
Några viktiga erfarenheter som kan vara bra att bära med sig:
Bra grupper som kan ge tips och råd
Det är viktigt att komma ihåg att du inte är ensam i detta kämpande, det finns ju faktiskt ett par barn i varje klass vars föräldrar genomgår samma resa. Skaffa dig andra att diskutera med, hitta forum där du kan diskutera mm. Det går alltid att hålla inne med de privata detaljerna och diskutera sakfrågorna kopplade till en situation, skolans reaktion eller liknande. Känn dig inte ensam!
Webbplatser mm
Facebook-grupper
Om Projekt SarskiltStod.se
Detta projekt analyserar och följer upp hur olika huvudmän uppfyller skollagens krav på att ge de svagaste eleverna anpasningar och särskilt stöd. Projektet är aktivistiskt och försöker bilda opinion.
Copyright @ All rights reserved